Nota Premsa

El Govern defensa una logística intermodal i en xarxa per tot el territori català, com a motor de l'economia

Volver
Jueves, 08 de abril de 2021
  • Els consellers de Territori i Sostenibilitat i d’Empresa i Coneixement participen en la presentació de l’estudi de la Cambra de Barcelona i la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC), a partir de la iniciativa d’empreses privades, per posar en valor el sector logístic com a generador d’ocupació
Imatge 1

Imatge 1

Els consellers d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i el de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, han participat en la presentació de l’estudi “La logística, un motor per a Catalunya” elaborat per la Cambra de Barcelona i la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC), a partir de la iniciativa de les empreses Savills Aguirre Newman, Goodman, Logicor, Merlin Properties, Prologis, Segro i VGP.

L’estudi posa de manifest que la logística és una baula essencial en la cadena de valor de la indústria i el comerç de Catalunya, capdavantera en la implementació de solucions tecnològiques i compromesa amb la sostenibilitat i la reducció de la petjada de carboni. Aquest sector aporta el 13,9% del VAB i ocupa uns 128.000 treballadors només a l’àrea de Barcelona, fet que la posiciona com una indústria clau per a la competitivitat.

  • El conseller Tremosa ha situat la logística com “un sector d’avantguarda que cal posar en valor”, ja que, no només “genera productivitats altíssimes”, sinó que “sense logística no hi ha indústria”
  • El conseller Calvet, que s’ha compromès a fer una reunió de treball amb la Cambra, la UPIC i les empreses, ha remarcat “l’embranzida que la logística pot donar a l’economia catalana amb nous tipus de negoci als quals hem de proveïr d’espais per a desenvolupar-se repartits per tot el conjunt del país”
Imatge 2

Imatge 2

El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha assegurat que a dia d’avui, “sense logística no hi ha indústria”. “És un sector d’avantguarda que cal posar en valor”, perquè genera “productivitats altíssimes, i això equival a salaris elevats i a més impostos que permetran finançar l’estat del benestar que tots volem”.

El conseller ha explicat que la logística ha estat una “palanca de tracció per a la internacionalització de l’economia catalana”, que en els darrers 10 anys Catalunya ha triplicat el nombre d’empreses multinacionals, passant de 3.000 l’any 2010 a 8.900 l’any 2020. En aquesta “dècada prodigiosa, l’aeroport de Barcelona ha doblat tràfics, situant-se com l’aeroport que més ha crescut a Europa, els ports de Tarragona i Barcelona han fet un creixement espectacular”, s’ha doblat el volum d’exportacions, s’ha posicionat Fira de Barcelona com un dels principals expositors mundials i, a més, ha florit de forma natural un hub tecnològic de primer ordre. “Confiem en la logística com a motor d’una Catalunya encara més oberta al món”, ha conclòs Tremosa.

Imatge 3

Imatge 3

En la cloenda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha posat en valor l’Estratègia logística per a la internacionalització de l’economia catalana aprovada recentment pel Govern i s’ha compromès a fer una reunió de treball amb la Cambra, la UPIC i les set empreses que han impulsat l’estudi, per parlar sobre les estratègies d’internacionalització de l’economia catalana i sobre el desenvolupament de sòl industrial i logístic a Catalunya.

Calvet ha destacat "el paper de la logística per donar embranzida a l'economia” i ha afirmat “que forma part del dia a dia de l’obra de govern. La situació geogràfica de Catalunya ens ha permès històricament ser porta d’entrada i sortida de mercaderies al Mediterrani, ja sigui per la via marítima, ja sigui pel Corredor Mediterrani viari i, malauradament menys del que voldríem, pel ferroviari”. A més, ha prosseguit, “la capacitat de les nostres empreses per fer del transport, emmagatzematge i distribució de béns el seu negoci, el seu valor afegit, ens ha portat on som. Hem fet molt, però encara es pot fer més.

"La contractació logística a Catalunya s’ha disparat un 126% en el primer trimestre, fins a 246.000 m2”, ha indicat el conseller de Territori i per tant, “davant la tendència creixent de la logística, el nostre repte és crear les condicions urbanístiques, ambientals, etc. necessàries perquè aquestes empreses de nova creació, o que la Covid-19 ha obligat a reinventar-se, puguin desenvolupar-se facilitant-los la feina”, ha dit el conseller.

En aquest sentit, el titular de Territori i Sostenibilitat ha remarcat que, davant la manca de sòl logístic que l’estudi i els participants de l’acte han posat de manifest, “hem de ser conscients de la complexitat del país que tenim i pensar en conjunt.” Així, ha posat en valor “les ubicacions de sòl multimodal a les Terres de l’Ebre, els Quatre Pilans de Lleida i les 4 terminals ferroviàries: Logis Penedès, Empordà, Llobregat i la Llagosta, que sí que estan planificades.”

Finalment, el conseller ha clos: “Pensem en una logística digitalitzada, en una logística que vagi de la mà d’una mobilitat sostenible, una mobilitat en la qual les energies renovables es converteixin en el seu aliat indiscutible. Tot plegat per afrontar una transició energètica decidida, ordenada, sense moratòries que ens aturin, sinó passant a l’acció”.