• Comparte a Telegram
  • Comparte a WhatsApp
  • Imprimir

L'escultura de ceràmica, la joieria i els souvenirs de Catalunya són les 'Empremtes' artesanes amb més èxit comercial

Volver
Jueves, 12 de septiembre de 2019
Peces d'Empremtes de Catalunya

Peces d'Empremtes de Catalunya

  • Empremtes de Catalunya de la Generalitat identifica i aposta per peces originals, artístiques i elaborades amb tècniques d’avantguarda que evoquen els valors del país, amb elements vinculats a l'art, la cultura, la història, la tradició, l'arquitectura i el paisatge. El projecte ha evolucionat i actualment aplega un catàleg de 1200 peces artesanals caracteritzades tant per la seva creativitat, qualitat de disseny com per la tècnica empresa.
 
  • És una iniciativa impulsada per la Generalitat, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), amb l’objectiu de revalorar i mostrar l’ofici i el disseny artesanal i de dotar el sector d’un espai per millorar i ampliar la seva comercialització.
 
  • Un 60% dels compradors d’Empremtes són de procedència estrangera, la majoria són de Nord Amèrica. La clientela catalana ha crescut i en l’últim any ha passat del 30 al 40%. (Montblanc,Tarragona).
 
  • Les peces amb major èxit comercial són  les escultures, “Lector”, en ceràmica de Roser Oter (Santa Oliva, Tarragona), els Porrons i Setrills del Museu del vidre de Vimbodí ( Tarragona), les peces de ceràmica “Altaphones” de la barcelonina Núria Pié,  els Cavalls i Elefants surrealistes de Dalí del ceramista Fradera Roura (Lloret de Mar, Girona) i la col·lecció “Anemone” de joiera de Mònica Eguilar (Montblanc,Tarragona).
 
En el primer semestre d’enguany, les vendes de productes d’Empremtes de Catalunya han crescut un 24% respecte el 2018. Els productes amb millor acollida comercial són els artístics (escultura en ceràmica), la joieria i els records de Catalunya. Actualment, el catàleg d’Empremtes de Catalunya l’integren més de 1.200 articles creats per un centenar d’artesans i empreses artesanes, que es renova periòdicament, orientat a potenciar el posicionament de l’artesania catalana en el mercat actual.
 
El projecte Empremtes de Catalunya va néixer el 2006, a partir d’un estudi encarregat per la Generalitat sobre els signes d’identitat catalans, on es van identificar més d’un centenar d’icones que van servir de punt de base per a les Empremtes. Des d’Artesania Catalunya del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM),  es treballa a través d’aquest projecte amb l’objectiu de presentar un producte fet artesanalment a Catalunya, que expliqui el país a la persona que el visita, i també per aquell català que viatja fora i vol dur un regal, i alhora és una aposta per facilitar una via de comercialització per als artesans.  
 
La selecció de les Empremtes té en compte tant la qualitat del disseny i de la tècnica com la inspiració en el país. S’identifica i s’aposta per peces originals, artístiques i elaborades amb tècniques d’avantguarda que evoquen i mostren els valors del país, amb elements vinculats a l'art, la cultura, la història, la tradició, l'arquitectura i el paisatge. Inclou una àmplia tipologia de productes —com la joieria, la ceràmica, el vidre, el tèxtil, la fusta, la forja o el cuir— i una trentena de “famílies” que van des de la Prehistòria fins als Oficis Singulars, passant pels Ibers, el Renaixement, el Modernisme, Gaudí, la gastronomia, els Castellers o Sant Jordi.
 
Tot i que l’increment de les vendes en el primer semestre de 2019 ha estat del 24%, s’aprecia una progressió positiva mensualment, de manera que els resultats del mes de juny de 2019 representen un augment de les vendes del 50% respecte el juny de 2018. Les peces amb major èxit comercial són  les escultures, “Lector”, en ceràmica de Roser Oter (Santa Oliva, Tarragona), els Porrons i Setrills del Museu del vidre de Vimbodí ( Tarragona), les peces de ceràmica “Altaphones” de la barcelonina Núria Pié,  els Cavalls i Elefants surrealistes de Dalí del ceramista Fradera Roura (Lloret de Mar, Girona) i la col·lecció “Anemone” de joiera de Mònica Eguilar (Montblanc,Tarragona).
 
Aquesta millora de la comercialització és fruit tant de l’actualització constant per l’evolució de les demandes dels clients com de les diferents iniciatives promocionals que s’endeguen, com la participació a la fira de turisme B-Travel a través de l’estand de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), al programa Barcelona Convention Bureau, o com a membre de la iniciativa Barcelona Unique Shop. La botiga del Centre d’Artesania Catalunya (situat al c/. Banys Nous, 11, Barcelona) és el principal punt de venda d’Empremtes de Catalunya, tot i que s’està treballant per estendre la xarxa de punts de comercialització externs. Actualment, també es venen aquests productes artesans a les oficines de Turisme Barcelona i a l’Hotel Mandarin.
 
Així mateix, el projecte Empremtes de Catalunya inclou la comercialització online, a través del seu portal bcncrafts.com.
 
 
Nord-americans, els més interessats per l’artesania de qualitat
 
Prop de 47.000 persones van visitar el Centre d’Artesania Catalunya i la botiga de gener a juny. Pel que fa als compradors d’Empremtes de Catalunya, un 60% són estrangers (en la seva majoria nord-americans) i el 40% són catalans. Aquestes xifres evidencien un increment de l’interès del públic local per Empremtes de Catalunya, en particular, i per l’artesania, en general, ja que segons dades de 2017-18, el 70% dels compradors eren estrangers i només el 30% restants, van ser autòctons.
 
 
CCAM-Artesania Catalunya
 
El centre d’Artesania Catalunya és l’espai on el Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), organisme adscrit al Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, acull la Botiga Empremtes de Catalunya i presenta una programació d’exposicions amb la finalitat de fer arribar a la societat la qualitat i excel·lència de l’artesania catalana, i la seva presència i rellevància en la nostra vida quotidiana. Disposa, a més d’una sala d’actes i una biblioteca amb prop d’un miler de documents.
 
El CCAM té com a missió fomentar la imatge i prestigi social, difondre i preservar el valor patrimonial, millorar la competitivitat i rendibilitat i augmentar la presència internacional i digital del sector artesà, mitjançant actuacions de promoció comercial, cultural, formativa i divulgativa.
 
 
 
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
 
§   Instagram: artesaniacat