• Comparteix a Telegram
  • Comparteix a WhatsApp
  • Imprimeix

Més de 1.100 empreses del sector audiovisual sumen una facturació de 6.700 milions d'euros i ocupen unes 26.000 persones a Catalunya

Torna
Dijous, 19 de novembre de 2020
  • El Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General d’Indústria, ha elaborat l’estudi “El sector audiovisual a Catalunya. Actualització Estratègica” en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya i la consultora Cluster Development

 

  • El Clúster Audiovisual de Catalunya destaca la necessitat de convertir Catalunya en el hub audiovisual del sud d’Europa a través de l’impuls d’una gran infraestructura de platós i un parc tecnològic audiovisual
EMC

EMC

Més de 1.100 empreses del sector audiovisual a Catalunya sumen una facturació total de 6.700 milions d’euros i ocupen a unes 26.000 persones, segons l’estudi “El sector audiovisual a Catalunya. Actualització Estratègica” elaborat pel Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General d’Indústria, en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya i la consultora Cluster Development.

La directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, i el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, han presentat els resultats del treball.

Villarroya ha destacat que “per nosaltres aquestes anàlisis són importants perquè ens permeten, d’una banda, tenir una radiografia detallada i actual de les principals magnituds del sector a Catalunya i de l’altra identificar la situació competitiva del sector, les tendències de mercat i els reptes de futur”.  La directora general d’Indústria ha assegurat que “el sector està ben posicionat per a fer front a aquests reptes” i ha recordat que “com a Generalitat de Catalunya estarem al vostre costat”.

Miquel Rutllant ha assegurat que “aquest anàlisi estratègic destaca les oportunitats de negoci al voltant de la ficció, el creixement de la indústria del videojoc a Catalunya i el paper clau de la tecnologia audiovisual en els models de negoci futurs d’aquesta indústria. Les conclusions reforcen la demanda del Clúster de construir una gran infraestructura audiovisual a Catalunya, amb platós per produir ficció i un parc tecnològic audiovsual per convertir el país en el hub audiovisual del sud d’Europa”.

En l’estudi s’han identificat 3 segments de negoci principals a Catalunya:

Entertainment audiovisual que inclou empreses que realitzen el següents continguts i la seva cadena de valor:

  • Productores que desenvolupen continguts propis (ficció, TV, videojocs),
  • Proveïdors especialitzats (efectes especials, postproducció, doblatge, so, ..),
  • Empreses de base tecnològica amb tecnologies transversals d’aplicació també a l’àmbit audiovisual
  • Empreses orientades a la distribució i/o exhibició

 Comunicació-publicitat-esdeveniments que inclou bàsicament les agències de comunicació, màrqueting i publicitat i la seva cadena de valor (realització d’espots, màrqueting digital, pàgines web, etc.) També inclou les empreses que es dediquen a la realització d’esdeveniments en temps real.

Mitjans de comunicació que es dediquen a la producció i emissió de notícies.

L’Entertaiment audiovisual, el sector amb més pes

El negoci de l’Entertaiment audiovisual és el primer en facturació (58%) i en número de treballadors (53%) però pel que fa al nombre d’empreses el primer negoci és el de la Comunicació i Publicitat (60%).

Tendències i canvis en el negoci

L’estudi s’ha centrat en l’àmbit de l’Entertainment audiovisual, que és el que té més volum de negoci. En aquest sector s’estan produint diferents canvis, on destaquen l’increment del negoci per l’entrada de noves plataformes que demanden molt contingut audiovisual; una forta inversió en nous continguts internacionalitzables, i un fort impacte de les noves tecnologies (VR, AR, big data, 5G,..). Tots aquests canvis impliquen tant al procés creatiu, com el de la producció i el de la distribució i permeten reduir costos, crear nous productes/experiències i millorar el coneixement del mercat.

L’estudi del Departament d’Empresa i Coneixement conclou que el sector viu un moment de canvi i oportunitat gràcies a la forta demanda de contingut a nivell nacional i internacional. A Catalunya hi ha un ric ecosistema amb talent creatiu i tècnic que pot aprofitar l’oportunitat però cal que s’orientin als clients de més creixement i millorin la seva internacionalització, guanyant massa crítica.

En aquest sentit, els principals reptes per a les empreses de serveis de producció / especialitzats  de l’Entertaiment audiovisual (on s’ha concentrat el gruix del estudi) són:

  • Estratègies de creixement en entertainment audiovisual pels segments de mercat de major creixement i estratègies de desenvolupament amb empreses de Videojocs de IP pròpia
  • Creixement i diferenciació de les empreses de Serveis per l’Entertaiment audiovisual, seguint clients de continguts i incorporació de noves tecnologies en tot el procés
  • Desenvolupar el potencial audiovisual del vertical Corporate, Comunicació, publicitat i MICE
  • Millora de l’ecosistema (suport a empreses de base tecnològica i atraure’n de noves, major interacció amb l’ecosistema tecnològic de Barcelona, disposar d’espais de trobada entre la tecnologia i l’audiovisual-Hub audiovisual-, millorar oferta de platós en quantitat i qualitat,..)

En resum, és un moment de canvi i oportunitat en el negoci de l’Entertaiment, gràcies a la forta demanda de contingut a nivell nacional i internacional.

Barcelona acollirà la principal fira del sector audiovisual

Barcelona acollirà el proper any 2021 l’ISE, la principal fira del sector de l’audiovisual i els sistemes integrats a Europa. A partir del proper any, la fira se celebrarà a Barcelona, que prendrà el relleu a Ginebra i Amsterdam, ciutats que l’havien acollit fins al moment. L’any 2019 l’ISE va reunir en un espai de 50.000m2 més de 81.000 assistents i 1.300 expositors procedents de prop de 200 països.

Paper del clúster audiovisual

 El Clúster Audiovisual de Catalunya agrupa més de 130 de les empreses i institucions principals de la indústria audiovisual catalana: empreses de producció, serveis de producció, postproducció, VFX, distribució, exhibició, operadors de ràdio i televisió, TIC audiovisual, telecomunicacions, fotografia, realitat virtual, augmentada i hologrames, videojocs, publicitat, esdeveniments, universitats i escoles.

Les conclusions de l’actualització estratègica, així com l’arribada a Barcelona de l’ISE, reforcen la demanda i aposta dels darrers anys del Clúster Audiovisual de convertir Barcelona i Catalunya en un hub internacional del sector audiovisual i posicionar-lo com un pol rellevant al sud d’Europa. Per a fer-ho, el Clúster Audiovisual aposta, entre d’altres, per crear una gran infraestructura audiovisual a Catalunya que compti amb platós per produir ficció i un parc tecnològic audiovisual potent. La consolidació com a hub permetrà potenciar l’expansió internacional de l’audiovisual català, aprofitar-ne el talent, millorar-ne la competitivitat i impulsar de forma decidida la innovació i la incorporació de les tecnologies més punteres.

Segueix-nos a les xarxes

_________________________________________________________