• Comparteix a Telegram
  • Comparteix a WhatsApp
  • Imprimeix

Prop del 59% de les reclamacions de consum a la demarcació de Lleida es resolen per la via de la mediació o de l'arbitratge

Torna
Dimarts, 09 d'abril de 2019
la dir de l'ACC, Bet Abad, amb el dir dels SSTT Emc a LLeida, Ramon Alturo en la presentació

la dir de l'ACC, Bet Abad, amb el dir dels SSTT Emc a LLeida, Ramon Alturo en la presentació

·         Durant el 2018 l’Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre a les comarques lleidatanes prop de 4.000 consultes, un 8,16% menys que a 2017

·         Així mateix, l’ACC va rebre de 1.266 reclamacions, un 4,98% més que al 2017

·         L’any passat es van presentar 129 denúncies de consum a la demarcació de Lleida, un 16,77% menys que el 2017
 
La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Coneixement, Elisabeth Abad, acompanyada pel director dels Serveis Territorials d’Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, ha repassat les actuacions que recull la Memòria 2018 de l’Agència a les comarques lleidatanes. Entre les dades analitzades destaca que el 58,76% de les reclamacions gestionades per l’ACC s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge. La directora de l'ACC ha destacat "l'alt nivell de reclamacions resoltes a Lleida, per sobre de la mitjana de Catalunya". A aquest respecte, Abad ha avançat que "des de l'Agència volem que al 2019 s'incrementi el nombre d'empreses adherides a l'arbitratge de consum, a Lleida i tot el territori, perquè és un instrument de resolució eficaç, ràpid, i gratuït, que a més representa un  plus de garantia per al consumidor".

Així mateix, ha explicat que "hem tancat convenis  amb els consells  comarcals  de l'Urgell, la Segarra, la Noguera, i les Garrigues, i això és una bona notícia perquè a partir d¡ara tota la demarcació comptarà amb un servei de consum proper. És una aposta ferma de l'Agència, perquè l'actuació en matèria de consum ha de fer-se des de la proximitat".
 
Pel que fa a les consultes rebudes per l’ACC, s’ha registrat un descens del 8,16% amb un total de 3.982 consultes ateses. Els serveis de telecomunicacions i internet (amb el 34,1%), els serveis bàsics d’aigua, electricitat i gas (amb el 24,8%) i altres serveis generals de consum –que inclou serveis turístics, comerç minorista, vendes per internet, entrades per a espectacles o serveis immobiliaris – (amb un 16,4%) acumulen la immensa majoria de les consultes.
 
Pel que fa a les reclamacions, l’any 2018, l’Agència Catalana del Consum va rebre a la demarcació 1.266 reclamacions, un 4,98% més que les registrades el 2017. Les telecomunicacions i Internet (37,1%) continuen sent el sector amb més reclamacions, seguit dels subministraments d’electricitat, gas i aigua (15,6%), i dels altres serveis generals de consum (14,5%). En aquest sentit, la directora de l'ACC ha volgut ressaltar el fet que "els serveis de telecomunicacions i internet acaparen la majoria de les consultes i reclamacions a Lleida, com a la resta de Catalunya, i això evidencia un canvi en els hàbits de consum i quines són les prioritats dels consumidors".
 
Del total de reclamacions rebudes, el 58,76% es van resoldre per la via de la mediació o de l’arbitratge. En concret, del total de reclamacions resoltes, el 74,73% van ser per la via de la medicació i el 25,26% mitjançant l’arbitratge de consum.
 
Si es compara amb l’any anterior, els casos resolts per acord de mediació han experimentat un descens del 15,5% respecte al 2017. Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més casos resolts per acord de mediació, amb un 43,3%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 21,8%; i els serveis de transport, amb el 15,1%
 
De la seva banda, els laudes arbitrals van augmentar un 7,43% respecte l’any 2017. En matèria d’arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 81,38%), seguit dels serveis d’electricitat, gas i agua (el 12,23%) i dels productes i béns de consum (el 3,72%).
 
Companyies amb més reclamacions a Lleida
 
Telefónica encapçala les empreses amb més reclamacions a la demarcació, seguida per Orange Espagne, Vueling, Vodafone, Endesa, Naturgy Iberia, Xfera Móviles, Iberdrola i Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria es solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge.
 
Baixa el número de denúncies
 
L’any passat es van rebre 129 denúncies de consum a la demarcació de Lleida, un 16,77% menys que el 2017. Del total de denúncies, el 21,7% corresponen a productes i béns de consum, seguit dels serveis bàsics (electricitat, gas i aigua) amb el 20,9%; d’altres serveis generals de consum amb el 20,2% del total, i dels serveis de telecomunicacions i internet amb l’11,6% de les denúncies rebudes.
 
Un total de 8 expedients resolts amb sanció amb un import de 25.000 euros

Durant 2018, les actuacions d’inspecció i control de mercat de l'ACC a la demarcació han derivat en 8 expedients resolts amb sanció. L’import total de les multes ha estat de 25.000 euros, un 27,32% menys que al 2017.
 
L’ACC rep 1.294 reclamacions transfrontereres, la majoria pel transport aeri

L’ACC va rebre l’any passat 1.294 reclamacions transfrontereres, un 53,32% més que el 2017. Els serveis de transport per avió concentren la majoria de reclamacions, seguit a distància pels serveis generals de consum; altres serveis de transport; béns i productes de consum; restauració i allotjaments turístics; serveis de telecomunicacions i internet i, en darrer lloc, serveis financers.
 
Més inspeccions a les comarques de Lleida

Pel que fa a l'actuació inspectora, l'ACC va realitzar 1.341 actuacions a les comarques lleidatanes, que representa un sensible increment del 137,77%. Del total d’inspeccions, el 66,52% (dues de cada tres) es van fer en el marc de la recerca de productes insegurs, el 18,72% es va dur a terme en el marc d’una campanya, el 4,85% per una alerta, el 4,25% per iniciativa pròpia, el 3,13% va estar motivada per una denúncia, i el 2,54% per una comunicació. Les actuacions realitzades a la demarcació sumen el 13,57% del total de les inspeccions a Catalunya l’any passat.
 
Més de 3.004 productes alertats i 24.060 articles retirats

L’any passat es van registrar 3.004 productes alertats a Catalunya, un 3,16% més que el 2017. Per tipologia de productes, el 27,62% de les alertes han estat per joguines, seguit del 27,41% per vehicles i motocicletes; el 13,18% material elèctric i lluminàries; el 9,21% roba i calçat; i el 8,37% d’altres. L’ACC participa en el sistema de control d’alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes.
 
Així mateix, l’ACC va retirar 24.060 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser material elèctric i lluminàries i joguines.
 
834 establiments lleidatans adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, el 9,61% del total

El nombre d’establiments de la demarcació adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2018 en els 834, una xifra que representa 9,61% del total de Catalunya. Tot i que suposa un lleuger descens respecte 2017, del 0,36%, des de 2007 les empreses lleidatanes adherides a la JACC han crescut un 95,3%.
 
Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC.
 
Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents dels cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i de les accions de divulgació entre els col·lectius de consumidors i empreses.
 
La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2018, que s’ha orientat a les escoles, a cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i a sessions informatives i divulgatives adreçades a col·lectius de consumidors i empreses.
 
Pel que fa a les escoles, el curs 2017-2018 un total de 591 alumnes van passar pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya a les comarques lleidatanes.